. . .

Marketing i jego rodzaje

marketing

Niewątpliwie każda firma, bez względu na to czym aktualnie się zajmuje, chce osiągnąć konkretny cel biznesowy. Oczywiście, by to było możliwe, muszę zostać podjęte odpowiednie działania. Wszystko to, co związane jest z promocją marki oraz pokazaniem jej odbiorcy, czy też zwiększeniem sprzedaży, to marketing. Jak właściwie działa marketing? Czym jest marketing? Jakie są jego rodzaje? Tego dowiecie się z dalszej części naszego tekstu. Zachęcamy do lektury.

Definicja marketingu

Tak naprawdę istnieją różne definicje marketingu. Zatem marketing możemy określić jako wszelkie działania służące tworzeniu, odpowiedniemu komunikowaniu, a także dostarczeniu produktów, które mają wartość dla klienta i ewentualnych partnerów. Marketingiem są również działania, które polegają na rozpoznawaniu oraz zaspokojeniu różnych potrzeb ludzkich. Z kolei zaś menadżerska definicja marketingu mówi, że marketingiem są prowadzone i konkretne działania, które mają na celu zwiększenie sprzedaży pewnych dóbr. Zatem jeżeli mielibyśmy na podstawie tych definicji określić cel marketingu, uznali byśmy, że jego podstawowym zadaniem jest przekazanie informacji o określonej grupie ludzi, czyli odbiorców. Nadawcą w tym komunikacie z reguły jest po prostu konkretna marka. Z powodzeniem może być to również przedsiębiorstwo czy też jakakolwiek inna organizacja. Celem nadawcy jest zatem wyznaczenie teść i oraz formy komunikatu, który zamierza przekazać. Istotny jest również tutaj sposób, za pomocą którego określony i konkretne zadanie, założone wcześniej przez nadawcę, ma zostać osiągnięte. Oczywiście to, co będzie tym celem zależy już od nadawcy. Z powodzeniem może być to na przykład budowanie świadomości marki, poprawa jej rozpoznawalności czy też wzrost sprzedaży. Bardzo istotne jest tutaj to, że nie ma jednej metody i jednego sposobu, w jaki powinna zostać wykonania wykonana kampania, dlatego że każda kampania i forma przekazu jest inna. Dlatego też z powodzeniem możemy wykorzystywać niezwykle szeroki wachlarz narzędzi marketingowych i odpowiednio dostosować je do naszych wymagań oraz założonych celów.

Rodzaje marketingu

Na początku musimy powiedzieć o tym, że marketing jest pojęciem niezwykle pojemnym i tym samym wyróżniamy jego kilka rodzajów.

Zaczniemy od marketingu internetowego, który nazywany jest marketingiem online oraz e-marketingiem. Tak naprawdę na chwilę obecną jest to jeden z najpopularniejszych rodzajów marketingu wiąże się ze wszelkimi działaniami, które uwzględniają przygotowanie oraz opracowanie strategii dla wprowadzenia produktu na konkretny rynek, a także jego promocję w internecie i późniejsze na wędzenie sprzedaży. W internecie możemy z powodzeniem również zwiększyć widoczność firmy. Tak naprawdę ze względu na to, że im rola internetu nieustannie rośnie i staje się on podstawowym źródłem informacji, marketing internetowy dla bardzo wielu różnych branży stanowi główne i podstawowe źródła prowadzenia działalności.

Kolejnym rodzajem marketingu jest marketing personalny. Marketingiem personalnym możemy nazwać budowanie oraz utrzymanie pozytywnego wizerunku marki w oczach nie tylko obecnych, ale również potencjalnych pracowników czy partnerów. I nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o promocje treści prezentujących środowisko pracy, ale na uwagę zasługuje również organizacja i dystrybucja materiałów, które wychodzą poza ramy standardowego brandingu.

Z kolei zaś marketing sensoryczny to działania, które angażują wszystkie zmysły potencjalnych klientów. Warto wiedzieć o tym, że tradycyjny marketing nastawiony jest po prostu na wzrok oraz słuch. Rzadziej w marketingu wykorzystywane są na przykład inne zmysły, aczkolwiek mogą one wywołać trwałe skojarzenia, które z pewnością przyczyniają się do zwiększenia rozpoznawalności marki. Mamy tutaj na myśli na przykład marketing zapachowy. Tego typu działania polegają na aromatyzowanie pomieszczeń tylko po to, by tym samym stworzyć przyjemną atmosferę na przykład w miejscu sprzedaży czy też w punkcie obsługi klienta. W przypadku marketingu sensorycznego inną popularną metodą są również próbki proponowanych produktów spożywczych czy też nawet próbne jazdy samochodem.

Kolejnym rodzajem marketingu jest marketing sportowy, którego niewątpliwym celem jest promowanie konkretnych produktów oraz usług. Chodzi mniej więcej o to, że duże wydarzenia przyciągają swoje rzesze kibiców, dlatego też firmy bardzo często decydują się na umieszczenie własnych logotypów na przykład na koszulkach zawodników czy też na nośnikach wokół boiska, arenach, a nawet w przestrzeni wirtualnej. Potencjał tego marketingu opiera się właśnie na popularności dużych wydarzeń sportowych czy też transmisja w ich zarówno w internecie, jak i w telewizji.

Zapewne każdy z nas słyszał również o marketingu szeptanym. Pod tym pojęciem kryją się działania, które nakierowane są bezpośrednio na nadanie informacji drugiego obiegu. Komunikat na temat konkretnego produktu jest tutaj rozpowszechniony niezależnie przez samych odbiorców. Działania te osnute są bardzo często na kanwie wokół humorystycznych zagadnień, czy też niezwykłej atrakcyjności oferty. Kanałem przekazu najczęściej będą po prostu różnego rodzaju dyskusję, komunikatory czy oczywiście social media.

Z kolei kolejne rodzaj marketingu, czyli marketing mobilny, to tak naprawdę szereg działań, którego głównym celem jest dotarcie do odbiorcy na urządzenia mobilne, czyli telefony i smartfony. Jest on popularny i uniwersalny, a wiodącym kanałem komunikacji firmy z klientami będą oczywiście wiadomości tekstowe.

Coś więcej niż tylko sprzedaż

Niewątpliwie większości z nas marketing kojarzy się z działaniami, które mają na celu zwiększenie sprzedaży. Musimy jednak wiedzieć o tym, że ona marketingu jest znacznie szersza. Marketing swoimi działaniami obejmuje między innymi komunikację oraz znajomość rynku, a także zalicza się do niego analiza prowadzonych działań, przygotowywanie oraz realizowanie konkretnych strategii. Koniecznie należy pamiętać o tym, że działania ograniczające się wyłącznie do sprzedaży nie przyniosą nam długofalowych efektów. W marketingu ogromne znaczenie ma przemyślana strategia, która obejmuje wiele różnorodnych działań, prowadzonych przy użyciu różnych technik oraz narzędzi.

One thought on “Marketing i jego rodzaje”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *